Miksi ryhmämatkan hinta on korkeampi kuin netistä itse kokoamani paketin?
Paketin kattavuus, puolestasi tekemämme työ ja ryhmän vaatima kapasiteetti vaikuttavat hintaan. Matkapaketti sisältää usein kaikki tai lähes kaikki matkalla tarvitsemasi palvelut (lennot, muut kuljetukset, hotellit, ruokailut, ohjelman, oppaat). Matkakassassa ei tarvitse varautua kuin tuliaisiin. Ryhmämatkan hinta kattaa puolestasi tekemämme suunnittelutyön, varaukset ja järjestelyn. Me varmistamme työllämme matkan sujuvuuden ja sinulle jää rentoutumisen ilo. Ryhmävaraus sitoo hotellin tai lentoyhtiön kapasiteetin usein kauan ennen matkan ajankohtaa. Yksittäisten lentojen ja hotelliöiden hinnat ovat tavallisesti ryhmähintoja edullisemmat. Maksujesi takeeksi kuluttajavirastolle annetut vakuudet kasvattavat osaltaan kuluja.
Matkapakettilainsäädäntö turvaa kuluttajan oikeuksia. Miksi silti tarvitsen matkavakuutuksen?
Matkapakettilainsäädäntö ei edellytä ennen räätälöidyn matkan peruutusta juuri sinun matkastasi syntyneiden sitovien ennakkomaksujen palautusta. Matkatoimistoilla on tietyin edellytyksin oikeus ko. kulujen veloittamiseen myös sairastapauksissa. Lähetystöt eivät myöskään maksa kuluja puolestasi. Yhdessä me kyllä autamme ongelmissa, mutta kulut joudut ilman vakuutusta maksamaan itse. Vakuutus on ainoa tapa varautua sairastumisesta johtuviin peruutuksiin, matkan yllättävään keskeytykseen ja syntyneisiin kuluihin. Siksi vakuutus kannattaa ja pitää ottaa. Jotkut maat jopa vaativat vakuutuksen esittämistä maahan
saavuttaessa. Turvataksesi myös mukanasi kulkevan omaisuuden tarvitset matkatavaravakuutuksen.
Miksi matkatoimistot käyttävät ns. erityisehtoja yleisten matkapakettiehtojen lisäksi?
Reittilennoilla yksittäiselle matkustajalle tai ryhmälle järjestettävien matkojen palveluostojen (lennot, hotellit, ravintolat, retket, ym.) maksu- ja peruutusehdot ovat tiukat. Tavallista on, että ennakkoon maksetuista palveluista ei saa lainkaan palautuksia matkan peruuntuessa. Matkatoimistojen talous ei kestäisi em. kulujen kantamista. On reilua, että kuluja ei sälytetä kaikille asiakkaille, vaan ne peritään matkansa peruneilta asiakkailta.
Mikä muuttui 1.7.2018 uuden matkapakettilain myötä?
Kon-Tikilla kovin vähän, sillä olemme alusta lähtien olleet täysimääräisesti vakuuksien piirissä. Alalla paljon: merkittävä joukko kahden erillisen matkapalvelun (esim. hotelli ja oopperalippu) myyjiä, yhdistäjiä ja välittäjiä tuli vakuuksien piiriin. Kuluttajansuoja parani ja yritysten kohtelu tasapuolistui, kun laajempi
joukko yrityksiä joutuu asettamaan vakuudet.
Saanko korvauksen, jos reissusään tai -seuran sapettaminen aiheuttaa ”lomanautinnon menetyksen”?
Pelkkä mielensä pahoittaminen ei jatkossakaan riitä, vaan korvaus edellyttää selvää virhettä palvelussa. Virheestä pitää ilmoittaa heti sen havaittuaan, jotta esim. hotellilla on mahdollisuus ongelman korjaamiseen.