Kotimainen Kon-Tiki Tours on vastuullinen matkanjärjestäjä, joka on jo yrityksen perustamisesta 1990-luvulta lähtien huomioinut toiminnassaan sosio-kulttuurisen, taloudellisen ja ekologisen vastuullisuuden. Asiakastiedon Suomen Vahvimmat -sertifikaatti kertoo yhteistyökumppaneille, asiakkaille ja muille sidosryhmille, että yhteistyö sertifioidun yrityksen kanssa on kestävällä pohjalla. Olemme olleet myös Reilun matkailun yhdistyksen kannatusjäsen jo vuodesta 2016 alkaen.
Kuulumme SMALiin eli Suomen Matkatoimistoalan liittoon noudattaen kaikkia matkailualan yleisiä valmismatkaehtoja ja räätälöityjen ryhmämatkojen erikoismatkaehtoja. Omistajamme, toimitusjohtaja Timo Saranpää on Suomen Matkatoimistoalan liiton SMALin Vastuullisen matkailun työryhmän puheenjohtaja. 16.1.2020 allekirjoitimme vastuullisen matkailun sitoumuksen Helsinki-Declaration-2.0-julistus
Annamme myös matkustajille mahdollisuuden antaa ilmastotukea, lue lisää vapaaehtoisesta tukimaksusta ilmastotyöhön.
Valmismatka koostuu pakettina ostetusta matkailupalveluiden yhdistelmästä, kuten lennot ja hotelli tai hotelli ja matkailupalvelu. Kaikki ohjelmalliset matkamme sisältävät lennot, lentokenttäkuljetukset kohteessa sekä majoituksen ja opaspalvelun. Tunnemme alan sekä kohteet ja valikoimme puolestasi vastuulliset partnerit ja palveluntarjoajat kohteessa. Räätälöimme matkaohjelmaan kiinnostavimmat nähtävyydet ja retket, suunnittelemme lentoaikataulut parhaisiin vuorokaudenaikoihin sekä varaamme tarpeisiinne sopivimmat hotellit. Sinun tehtäväksesi jää vain etukäteen lomatunnelmaan virittäytyminen ja itse matkasta nauttiminen. Voit luottaa siihen, että matkajärjestelyt tulevat hoidetuiksi kestävillä ja vastuullisilla tavoilla.
Verkkokaupasta voit ostaa yleensä korkeintaan 8 lentoa samaan hintaan, seuraavat paikat samalle lennolle voivat maksaa moninkertaisesti. Perushintaisella lennolla ei ole peruutus- tai muutosmahdollisuutta. Kon-Tiki Tours tekee puolestasi ryhmävarauksen, jolloin kaikki lennot ovat samanhintaisia ja niissä on peruutusmahdollisuus. Ryhmän matkavastaava voi lähteä markkinoimaan matkaa sovittuun ajankohtaan saakka ilman pelkoa kustannuksista, mikäli matka ei toteudukaan.
Voimme sopia matkavastaavan kanssa matkan maksusta joustavasti. Mahdollisuuksia on yhteislaskutus, yksittäislaskutus tai matkan maksun ohjaus verkkokauppaan. Ennakkomaksun eräpäivä sovitaan matkatoimistolta veloitettavien kustannusten mukaisesti ja loppulaskun eräpäivä on 6 viikkoa ennen matkan alkua.
Matkanjärjestäjä tiedottaa matkustajia ennen matkaa kohteen mahdollisista erityistä riskitekijöistä ja kertoo tarvittavat yhteystiedot hätätilanteen varalta. Matkalla mukana oleva matkanjohtaja tai suomenkielinen paikallisopas auttaa kaikin mahdollisin keinoin matkustajia, mikäli tarvetta. Jos matkan aikana tapahtuu jotakin ikävää, esimerkiksi joku matkustajista sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi, matkanjärjestäjällä on velvollisuus avustaa tarvittaessa myös selvittelyissä ja järjestelyissä.
Hyvästä matkaohjelmasta ja laadukkaista palveluista huolimatta kaikki ei aina suju kuten toivotaan. Tällaisessa tilanteessa asiakkaan tulee huomauttaa puutteesta välittömästi matkanjärjestäjän edustajalle. Useimmiten asia saadaan korjattua saman tien ja matka voi jatkua suunnitellusti. Ellei näistä toimista ole apua, voit tehdä matkan jälkeen reklamaation ja saat siihen asianmukaisen vastauksen ja mahdollisen korvauksen.
Valmismatka on matkustajalle turvallinen valinta, sillä asiakkaiden rahat on turvattu matkanjärjestäjän asettamalla vakuudella. Suomen matkatoimistoalan liiton ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston neuvottelemat Yleiset pakettimatkaehdot määrittelevät selkeästi, miten lakia sovelletaan ja matkanjärjestäjän lisä- ja erityisehdot vielä tarkentavat käytäntöjä. Lue lisää tästä.