Kulttuuri­matkat

Makujen Madeira

Tällä matkalla on tarjolla Madeiran makuja – uusia, erilaisia ja vastustamattomia!

Tavoitteenamme on valmistaa yhdessä viimeisenä iltana maittava päivällinen, johon etsimme joka päivä Madeiralta ainakin yhden ainesosan mukaan. Jauhot noudamme myllyltä, marjoja ja sieniä keräämme luonnosta, vihannekset ja hedelmät noudamme suoraan maatiloilta ja perinteiseltä sunnuntaitorilta. Viikon aikana tutustumme useaan paikalliseen ravintolaan, joissa Madeiran perinteiset maut tulevat tutuiksi. Saaren monipuoliset ja kauniit maisemat ihastuttavat kävelyretkillä.

Ensimmäiset yöt nukumme viinitilalla, seuraavat kauniissa Ponta do Solin kylässä,  josta siirrymme Madeiran itäisimpään osaan São Lourencoon. Käymme pääkaupungissa Funchalissa ja vierailemme monissa idyllisissä kylissä.

Pyydä tarjous

Matkaohjelma

Makaronesiaan kuuluva Madeira koostuu seitsemästä saaresta ja on hallinnollisesti osa Portugalia. Madeiran saari lepää suuren vedenalaisen kilpitulivuoren päällä, viimeinen purkaus oli tosin jo 700 000 vuotta sitten. Lauhkea ilmasto ja uskomattoman kaunis ja värikäs luonto ovat saaren valttikortteja. Eristyksissä pitkään eläneellä saarella on paljon kotoperäisiä lajeja, joita ei tavata muualla. Onpa täällä oma viinikin, jonka nimi on, kuinkas muuten – Madeira.

Madeiralle on rakennettu kastelukanavaverkosto, levadat, on parintuhannen kilometrin mittainen ja yhä aktiivisessa käytössä. Levadojen vieressä kulkevat polut ovat suosittuja, maisemat vaihtelevat metsistä kukkapenkkeihin ja rotkoista näköalapaikoille.

Parhaat patikkakohteita ovat Pico Ruivo – saaren korkeimman vuoren ympäristössä, Caldeirao Verde – levadaa seuraava tunneli vesiputoukselle tai Curral das Freiras – nunnien laakso Funchalin lähellä.

Madeiran pääkaupunki Funchal on vireä rinteille kohoava kaupunki. Kaupungissa on paljon puistoja ja viihtyisä rantabulevardi. Funchalin putiikit ja ravintolat ovat käymisen arvoisia, varsinkin Atlantilta nostetut kalansaaliit maistuvat. Mercado do Lavradoresin kauppahallista löytyy matkamuistoja, ja jos ostoksilla tulee lämmin voi aina pulahtaa jollekin Funchalin monista merivesialtaista.

Räätälöimme ryhmällesi sopivan ohjelman toiveidenne mukaan. Matkaohjelmaehdotus:

Päivä 1.

Saavumme Funchaliin  ja ajelemme tunnelmalliselle Quinta do Furãon viinitilalle ja hotelliin Santanan kylään. Majoittumisen jälkeen nautimme tervetuloadrinkin ja matkanjohtaja esittelee meille viikon ohjelman. Jokainen saa kartan, johon on merkitty vierailukohteemme matkan aikana. Voimme tehdä myös pienen luontokävelyn tai vain rentoutua majapaikan maisemissa. Illallisen nautimme hotellissa.

Päivä 2.

Hotelliaamiaisen jälkeen kiertelemme Quinta do Furãon viinitilalla tutustuen sen tuotteisiin ja otamme myös osaa viinin valmisteluun (sesongin mukaan). Kierroksen lopuksi maistelemme tietysti paikallisia viinejä.

Lounaan nautimme viinitilan hotellissa. Lounaan jälkeen tutustumme vanhaan, vesivoimalla toimivaan myllyyn, joka tuottaa maissijauhoja. Maissijauhot ovat tärkeä perus raaka-aine paikallisessa keittiössä. Illalliselle menemme tunnettuun ja suosittuun kalaravintolaan Carniçalissa.

Päivä 3.

Aamiaisen jälkeen nousemme Madeiran korkeimmalle kohdalle, Pico Ruivolle. Kävely huipulle ei ole raskas ja ylhäällä maisemat kruunaavat pienen rasituksen. Jos sääolosuhteet estävät nousun huipulle teemme vaihtoehtoisen kävelyretken.

Lounas nautitaan päivän aikana. Lounaan jälkeen teemme levada-kävelyn ja vierailemme mm. paikallisella tilalla. Opimme miten perinteisin tavoin poimitaan satoa, kuten jamssia ja pataattia. Illallisen nautimme Machicon laaksossa.

Päivä 4.

Aamiaisen jälkeen on aika pakata tavarat ja jättää jäähyväiset kauniille Quinta do Furãolle. Seuraava etappimme on Madeiran itäisin kolkka São Laurenco.  Perillä teemme mukavan kävelyretken tutustuen alueen maantieteeseen ja kasvistoon.

Lounaalle menemme Madeiran pääkaupunkiin Funchaliin ja sen jälkeen teemme kaupunkikierroksen. Käymme myös pienissä putiikeissa (aika tehdä ostoksia!) ja maistamme paikallisista hedelmistä käsintehtyä jäätelöä.

Sitten otamme suunnan kuvaukselliseen ja arkkitehtuuristaan tunnettuun Ponta do Solin kylään, jonka valttina ovat kauniit merinäköalat. Ponta do Sol on myös yksi saaren aurinkoisimmista ja lämpimimmistä paikoista ja se on loppumatkan tukikohtamme. Majoittumisen jälkeen lähdemme Calhetaan, Quintas das Vinhasin viinitilalle, jossa valmistetaan orgaanisia viinejä. Teemme tutustumiskierroksen ja tietysti maistelemme viinejä.

Illallisen nautimme Ribeira Bravalla.

Päivä 5.

Tänään teemme ainutlaatuisen kävelyretken endiiviseen (kotoperäiseen) Laurissilva metsään. Nautimme picnic-lounaan luonnossa ja etsimme ”villiä ruokaa” kuten marjoja ja sieniä.

Illallisella nautimme kauniin sademetsän keskellä viininmaistelusta ja hyvästä ruuastaan tunnetussa Chão da Ribera -ravintolassa.

Päivä 6.

Vietämme hauskan aamupäivän Prazeressa ja tutustumme paikallisen kokin opastuksella hedelmä- ja vihannesmarkkinoihin. Poimimme mukaan tuotteita, jotka sopivat yhdessä valmistettavaan illalliseen. Käymme myös maatilalla, jossa kasvatetaan siitakesieniä.

Lounaan nautimme Madalena do Mar -ravintolassa, joka tunnetaan merenelävistään. Lounaan jälkeen käymme vielä läheisessä Jardim do Moron kylässä nauttimassa ihanista merinäköaloista. Illalla valmistamme yhdessä tyypillisen paikallisen illallisen kaikista niistä aineksista, joita olemme keränneet viikon ajan. Kaikilla aterioilla nautimme paikallisia juomia – viiniä, olutta ja hedelmä mehuja.

Päivä 7.

Aika jättää jäähyväiset kauniille Madeiralle ja lähteä kotimatkalle.

Sulje

Tilaa Kon-Tikin uutiskirje

Tilaa Kontikin uutiskirje ja saat ensimmäisenä tiedon matkatarjouksia ja tulevista ryhmämatkoista.