COVID-19 TIEDOTE: Ajankohtaisia tiedotteita koronavirusepidemian vaikutuksista matkailuun.
Lue tästä

Luontomatkojen pioneeri Rauni Tirri perusti Kon-Tiki Toursin vuonna 1995. Räätälöityjen erikoismatkojen järjestäminen alkoi Perusta ja Keski- ja Pohjois-Amerikan intiaanikulttuureista, pian tuotanto käsitti myös lintu-, luonto- ja vaellusmatkoja ympäri maailmaa. Vuonna 2013 Timo Saranpään osaomistama ryhmämatkatoimisto osti Kon-Tikin ja poikkeuksellisesti ostettavan yrityksen nimi tuli pääbrändiksi. Kon-Tiki Tour tarjoaa samoilla kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteilla räätälöityjä erikoismatkoja erilaisille ryhmille.

Kon-Tikin nimen taustaa

Kon-Tiki on nimetty on inkojen auringonjumala Con-Tici Viracochan mukaan. Kon-Tiki oli myös norjalaisen tutkimusmatkailijan ja kirjailijan Thor Heyerdahlin alus hänen retkikuntansa tutkimusmatkalla Perusta Polynesiaan vuonna 1947. Heyerdahl uskoi, että Etelä-Amerikasta lähtöisin olevat ihmiset olisivat voineet asuttaa Polynesian esikolumbiaanisella ajalla. Heyerdahl rakensi Kon-Tiki lautan käyttäen ainoastaan tuon aikakauden materiaaleja ja teknologiaa haluten osoittaa, ettei retkikunnan matkalle ole mitään teknisiä esteitä. Balsapuusta ja muista luonnonmateriaaleista rakennettu alkuperäinen lautta on nykyään esillä Kon-Tiki -museossa Oslossa. Heyerdahl kirjoitti retkestä Kon-Tiki -nimisen bestseller-kirjan, jonka pohjalta on tehty Oscar-palkittu dokumenttielokuva vuonna 1951. Uusi elokuva tehtiin vuonna 2012.

Projekteja, joissa olemme olleet mukana

Kontiki 2-projekti palasi marraskuussa 2015 tutkimaan varhaisten polynesialais- ja inkakulttuurin mysteerejä. Alkuperäinen Kontiki-projekti vuonna 1947 osoitti, että etelä-amerikkalaisilla balsa-aluksilla voitiin purjehtia Polynesiaan. Arvelujen varaan jäi, pystyisivätkö polynesialaiset purjehtimaan Etelä-Amerikkaan. Kontiki 2 teki molemmat kiertämällä Pääsiäissaaret. Kon-Tiki Tours oli mukana seuraamassa ja tukemassa projektia. Projektia johti norjalainen Torgeir Higraff. Lautat rakennettiin Liman satamassa, Callaossa Perun merivoimien tiloissa. Callao on Etelä-Amerikan suurin Tyynenmeren puoleinen satama. Ryhmä koostui 20 henkilöstä, joista kaksi oli suomalaisia (Heikki ja Heidi Niskanen). Tiimissä oli edustajia Tanskasta, Norjasta, Suomesta, Venäjältä, Kanadasta sekä Perusta. Lisätietoja Kontiki2-projektista suomeksi www.fintiki.blogspot.fi ja englanniksi www.kontiki2.com.

Keväällä 2015 olimme mukana Kon-Tikin tarinaan liittyvässä hauskassa hankkeessa. Meriseikkailija Kari ”Ruffe” Nurmi lähti purjehtimaan Kon-Tikin tapaisella laiturista rakennetulla lautalla Tallinnasta Helsinkiin vapunaattona. Noin 90 kilometrin ylitys kesti Kon-Kariksi nimetyllä aluksella 18 tuntia. Katso Ruffen video tästä . Lisätietoja hankkeesta Laiturilla yli Suomenlahden.

Katso tästä kesävideo, jossa Kon-Tikin Helsingin henkilökunta testaa Kon-Tikin tapaan rakennettua lauttaa Helsingin edustalla.

Sulje

Tilaa Kon-Tikin uutiskirje

Tilaa Kontikin uutiskirje ja saat ensimmäisenä tiedon matkatarjouksia ja tulevista ryhmämatkoista.

Ei kiitos, sulje ikkuna